Welkom bij
Om 19u46 opende Pieter de vergadering met 59 deelnemers. Marja had zich vooraf afgemeld, Josine had de vergadering willen leiden, maar moest vanwege familieomstandigheden helaas verstek laten gaan.
Van het afgelopen seizoen was het grootste succes dat RUIT1 gepromoveerd is naar de tweede divisie van de viertallencompetitie. Verder deed Ruit met vijf teams mee aan de viertallencompetitie en met één team aan hoofdklassebeker, maar daarin werd het in de eerste ronde uitgeschakeld.
Over het financiële jaarverslag meldde Pieter dat het vorige seizoen werd afgesloten met een tekort van ongeveer 400 euro, deels veroorzaakt door de hogere dupliceerkosten. Daarvan was na jarenlang gelijk te zijn gebleven de prijs verhoogd. Ons eigen vermogen nam navenant af: van circa 4200 euro naar circa 3800 euro. De penningmeester maakt zich daar geen grote zorgen over, per slot heeft de club ook wel met een negatief eigen vermogen geopereerd. Robert vroeg waar de kosten van het ORPK (van zo’n 4 euro per lid) uit bestaan. Dat is voornamelijk de wijn die als prijzen bij de voorronden wordt uitgereikt en de hapjes en het prijzengeld bij de finale. Robert vroeg vervolgens naar mogelijkheden om de kosten te verlagen. Hiervoor verwees de penningmeester naar de vaststelling van de contributie 2024-25, die later in de ALV aan de orde zou komen.
De kascommissie bestond dit seizoen uit Huub en Bart. Zij hebben de kas gecontroleerd en waren er tevreden over. Ze konden niet bij de ALV aanwezig zijn, maar adviseerden de ALV om het bestuur decharge te verlenen voor het gevoerde financiële beleid. Volgens goed gebruik treedt elk jaar één van de kascommissieleden af, ditmaal Huub en als opvolgers benoemde de ALV Martien (voor 2024-25) en Jacques (alvast voor 2025-26).
De ALV verleende het bestuur de- en recharge.
Net als de meeste bridgeclubs ziet Ruit het aantal leden krimpen. Na een hoogtepunt van 228 leden vlak voor corona, ligt het aantal nu op 160, hetzelfde niveau als in 2010. Vinden we dat een probleem en, zo ja, wat zouden we daaraan willen doen? Het aantrekken van jonge bridgers kunnen we waarschijnlijk beter aan USUil overlaten, maar we zouden ons wel kunnen concentreren op bijvoorbeeld ex-cursisten, bijvoorbeeld met een begeleid bridge concept. Het bestuur ervaart de huidige ledenkrimp niet als een probleem, maar vind het belangrijk om leuke clubavonden te kunnen blijven organiseren en daarvoor is er natuurlijk een kritische ondergrens.
Behalve de daling van het aantal leden was Thilo ook de stijgende leeftijd en relatief lage opkomst per lid opgevallen. Edwin ziet het teruglopende ledental niet als een probleem, zolang de opkomst groot genoeg is om een leuke clubavond te organiseren. Met een (te) laag ledental wordt het moeilijk om de zaalhuur op te brengen, maar daarvan is nu nog geen sprake. Hij ziet liever mensen die graag komen op de clubavond dan dat het bestuur mensen onder druk zou moeten zetten om vaker te komen. Johan kan zich voorstellen dat er wel een correlatie is tussen het aantal leden en de opkomst op de clubavond. Bij kleine clubs zal de opkomst relatief vaak hoger liggen. Maar, zei Edwin, wat Ruit anders maakt dan de meeste andere verenigingen is dat Ruit geen opkomstplicht kent: Je kunt nog tot aan het begin van de avond besluiten of je die avond wilt bridgen. Thilo vroeg zich af hoe lang Ruit de situatie blijft aankijken, hij zag dat andere verenigingen te laat in actie zijn gekomen. Hetty ziet het gevaar dat de club zonder nieuwe aanwas zulke oude leden gaat tellen, dat potentiële jongere aanwas juist daarom geen aansluiting meer vindt. Als Ruit de ambitie heeft om nog 100 jaar te bestaan dan is dat inderdaad belangrijk. Johan stelt voor om de aanwas nog een jaar actief te monitoren en volgend jaar te besluiten of er actief geworven moet worden. Edwin: Als we actief willen gaan werven, dan hebben we ook leden nodig die zich daar actief voor willen gaan inzetten. Voor de actieve werving oppert Conchita het idee van een open dag, waarbij de huidige leden bridgende vrienden mee kunnen nemen, vergelijkbaar met een invitatietoernooi bij tennis. Een ander idee is om via bridgeleraren aan te bieden geslaagde cursisten op de club verder te begeleiden, maar ook dat vergt enige mankracht. Nico oppert om, bijvoorbeeld in januari/februari een bridgecursus te organiseren, maar, zegt hij, het grootste probleem daarbij is: Hoe werf je 20 cursisten, vooral omdat Het Witte Huis wat afgelegen ligt. In Oost werft Himbak via het welzijnswerk. Een andere optie is de Volksuniversiteit, die elders in het land bridge in het cursusaanbod heeft zitten, maar in Amsterdam niet. In Oostzaan heeft het verspreiden van flyers dichtbij de locatie geholpen. Thilo ziet dat de laatste jaren ons ORPK weinig niet-leden trok en oppert om hier actiever voor te weren. Pieter zal via andere verenigingen een flyer verspreiden. De ALV besluit om dit punt ook volgend jaar weer op de agenda te zetten en dan te kijken of de intussen eenvoudiger uit te voeren ideeën hebben geholpen.
Wat betreft de activiteiten voor het komende seizoen komt er weer een Elffersbeker binnen district Amsterdam. Een Elffersbekerteam bestaat uit twee viertallen van spelers van 2e klasseniveau of lager met niet meer dan 1300 ratingpunten. Op de vraag wie een team wilde trekken meldde Robert zich. Anne Marie, niet aanwezig bij de ALV, leidde in het recente verleden ook vaak een team. Het bestuur zal beiden benaderen om te kijken of we nog teams kunnen formeren. Ook zal Ruit weer meedoen aan de hoofdklassebeker.
Edwin meldde, dat Ruit het komend seizoen zijn 30-jarig bestaan viert, een mooie gelegenheid om een lustrumweekend te organiseren. Door vroeg met de organisatie te beginnen – en een datum vast te leggen – hoopt hij dat meer leden mee kunnen gaan. Op de vraag wie mee wil helpen om een mooi programma te verzinnen. Een snelle peiling gaf aan dat een kwart tot een derde van de aanwezigen zin had om mee te gaan op zo’n weekend. Behalve Edwin wilden Robert en Ruurd zich, terwijl eerder Riëtte al had aangegeven mee te willen helpen.
Pieter stelde voor om contributie te verhogen naar 75 euro om ook voor komend seizoen een enigszins sluitende begroting te realiseren. De leden vonden 75 euro mooi, vooral in vergelijking met andere verenigingen, waar vaak meer dan 100 euro wordt gerekend en dan zijn die vaak nog de zomermaanden dicht.
Omdat niemand wat inbracht voor de rondvraag, sloot Pieter om 20u19 de vergadering.
Om 19u45 opende Edwin de vergadering waar 69 leden op af waren gekomen. Els Bakels, Marja, Josine en Erik hadden zich vooraf afgemeld.
Pieter verklaarde waarom Josine de vergadering niet zou leiden: zij had een ruime week eerder te horen gekregen dat Erik ernstig ziek is. Ook Dominique is ernstig ziek. Voor beiden ligt er een kaartje. Edwin stond ook stil bij het overlijden van Wil Sanders. Eerder in het seizoen overleden Casper Blaauw en Jan van Dijk.
Edwin bracht vervolgens de viertallencompetitie ter sprake. Onze ideeën komen daarin weinig tot uiting en Edwin heeft er voor het komende seizoen dan ook minder aan gesleurd dan het afgelopen seizoen. Gevolg is dat het aantal Ruit-teams verder afneemt van 8 naar 5. Het is jammer, maar de meeste leden geven aan de gezellige donderdagavond op de club niet te willen inwisselen voor wedstrijden elders. Edwin speelt ook met de gedachte om een interne viertallencompetitie competitie te organiseren, waar we eventueel ook bevriende teams van andere clubs voor zouden kunnen uitnodigen.
Het afgelopen seizoen hadden Riëtte en Wytze een heel geslaagd Ruit-weekend in Utrecht georganiseerd. Wellicht is er komend jaar, als Ruit 30 jaar bestaat weer een mooie gelegenheid. Edwin en Pieter hopen dat de andere leden zich ook weer willen inzetten voor andere activiteiten dan de clubavond, zoals zulke weekend-uitjes en bekercaptains. Ruit deed in 2022-23 met twee teams aan de bekerwedstrijden mee, eentje in de Hoofdklassebeker en eentje in de Elffersbeker. Die laatste schopte het tot de finale, maar helaas heeft de NBB onlangs besloten de Elffersbeker af te schaffen. Daarnaast staat het ons natuurlijk vrij om eens een club uit bijvoorbeeld Groningen uit te nodigen voor een onderlinge wedstrijd. Als daar gedachten over zijn, horen we dat graag. Succes was er voor Ellen en Guido, zij promoveerden uit de tweede divisie paren (applaus).
Hierna lichtte Pieter de vele uitgedeelde cijfertjes van het financiële jaarverslag toe. Daaruit bleek dat het jaarlijkse tekort was opgelopen van ruim 950 euro tot ca 1480 euro en daarmee nam het eigen vermogen verder af. Op zich niet erg, maar je kunt daar natuurlijk niet steeds mee doorgaan. Waar kwam het verlies door? Het weekend kostte de club circa 700 euro. Verder waren er meer kosten dan vorig seizoen omdat het vorig seizoen zich nog deels digitaal afspeelde. Daartegenover staat een eenmalige boekwinst omdat de in het digitale tijdperk uitgekeerde maar nog niet geclaimde ruit-bonnen nu zijn afgeschreven. Wat ook vermeldenswaard is dat de post “uitstaande bonnen”, ook na correctie voor de hiervoor vermelde afschrijving voor het eerst gedaald is. Ofwel er zijn meer bonnen ingeleverd dan uitgekeerd.
De kascommissie, bestaande uit Riëtte en Huub, hebben, zo vertelde Pieter, de afgelopen weken de kas gecontroleerd en in orde bevonden. Volgens goed gebruik treedt elk jaar één van de kascommissieleden af, ditmaal Riëtte en als opvolger benoemde de ALV Bart.
Edwin vroeg belangstellenden om het hoofdklassebekerteam te leiden zich bij hem te melden. Verder borrelen er plannen om samen met Hok en USUil tussen kerst en Oudjaar wat te organiseren. Mochten er belangstellenden zijn om weer eens een Unicef-drive te organiseren, dan hoort het bestuur dat graag.
De contributie werd vastgesteld op 66 euro, 10% hoger dan vorig seizoen. YungYang opperde nog 70 euro. De penningmeester stelde een eventuele verdere verhoging volgend seizoen weer te belijken.
Bij de rondvraag vroeg Betty aan de ALV het bestuur te bedanken voor elke donderdag weer een soepele bridgeavond, hetgeen met applaus werd begroet. Pieter voegde daaraan de hulp van de TC-leden en hulp-TC-leden toe, die maken het het bestuur ook een stuk gemakkelijker.
Conchita vroeg zich af of we niet vaker paren konden spelen. Het merendeel van de ALV gaf echter voorkeur aan voor butler. Pieter opperde het idee om dan op een andere middag paren te gaan spelen, maar daar was niet veel animo voor. En Wilmien meldde dat Het Witte Huis ’s middags ook vaak bezet is. Edwin opperde mogelijkheid om op de clubavond viertallen te gaan spelen met bijvoorbeeld acht viertallen en dan de overigen in een parenlijn onder te brengen.
Om 20u06 sloot Edwin de vergadering.
Om 19u46 opende Josine de vergadering waar 82 leden op af waren gekomen.
Edwin blikte terug op het afgelopen seizoen en dan met name het Ruit-weekend dat heel gezellig was. Weliswaar was van het fietsen door de vele regen niet veel gekomen, maar er waren voldoende alternatieven mee. De viertallencompetitie is afgelopen seizoen niet afgemaakt, maar Edwin heeft ervoor gezorgd dat de hoofd- en eerste klasseplekken waar Ruit recht op heeft komend seizoen weer zijn bemand.
Hierna lichtte Pieter het financiële jaarverslag toe. Daaruit bleek een tekort van ruim 950 euro, voor een groot deel ontstaan door het vervallen van de BTW-ontheffing voor kleine sporten. Weliswaar komt Ruit vanwege een omzet onder de 20.000 euro in aanmerking voor een BTW-vrijstelling, maar de NBB komt dat niet en dat leidde voor Ruit tot zo’n 800 extra afdracht aan de NBB. Sportclubs hebben wel bij de minister over de BTW aan de bel getrokken, maar dat lijkt niet te hebben geholpen. Door het tekort daalde Ruits eigen vermogen in het afgelopen seizoen naar circa 5600 euro. In de begroting voor 2022-23 houdt Pieter rekening met een verdere daling van het eigen vermogen, omdat hij zo’n ruim eigen vermogen niet nodig vindt.
Hierna besprak Pieter het verslag van de kascommissie, bestaande uit Riëtte en Han. Zij hebben de kas gecontroleerd en in orde bevonden en de penningmeester daarvan een bewijs overhandigd, dat ter inzage lag. Volgens goed gebruik treedt elk jaar één van de kascommissieleden af, en dat is nu Han, die door de ALV met applaus werd bedankt. Daarop benoemde de ALV Huub als nieuw kascommissielid.
De ALV stemde ermee in dat het bestuur nog een jaartje doorging.
Edwin nodigde de leden uit om weer bekerteams te formeren voor de hoofdklasse- en Elffersbeker en die dan bij Edwin aan te melden. Dat mag ook discreet na de vergadering.
Josine wil weer een Unicef-drive organiseren, waarschijnlijk in november of december.
De contributie werd weer vastgesteld op 60 euro, hetzelfde als vorig seizoen (maar inflatiegecorrigeerd een stuk lager).
Bij de rondvraag vroeg Thilo of het bestuur noodzaak ziet om de statuten aan te passen aan nieuwe regels zoals de instelling van een continuïteitscommissie ‘en ander gedoe’. Pieter antwoordde dat Ruit een informele vereniging is, omdat de statuten niet zijn vastgelegd in een notariële akte. Daarom maakt hij zich niet al te druk over de nieuwe regelgeving. Maar als leden bezorgd zijn over bijvoorbeeld privacy of continuïteit, dan hoort het bestuur dat graag.
Riëtte peilde de behoefte aan een nieuw Ruit-weekend. Enkele leden gaven aan dat september lastig ligt in hun agenda en de ALV nodigde Riëtte dan ook uit om zo snel mogelijk een datum voor volgend jaar te prikken.
De ALV bedankte het bestuur voor hun inzet over het afgelopen seizoen met een warm applaus.
Om 20u00 sloot Josine de vergadering.
Om 19u48 opende Josine de vergadering. Ruim 80 leden waren aanwezig. Er was een extra punt voor de agenda: de decharge van het bestuur.
Pieter blikte terug op het afgelopen seizoen. Dat seizoen bridgeden we bijna helemaal digitaal en dat was niet wat we vooraf hadden gedacht. Toch hebben heel wat leden daaraan plezier beleefd: Ongeveer driekwart van de club nam er aan deel en circa de helft deed minstens 30 keer mee. Bij de overgang naar ‘live’ spelen, hoorde het bestuur wel stemmen om het digitaal bridgen voort te zetten, maar die leken de weken daarna weer wat verstomd. Een snelle peiling leerde dat een stuk of 10 aanwezigen het digitaal bridgen nu misten. We zagen het aantal leden wel terugvallen, van circa 230 naar 210, maar bij het opstellen van de begroting een jaar eerder hadden we voorzichtigheidshalve met een sterkere terugval rekening gehouden. Pieter dankte de aanwezigen voor het trouw blijven steunen van de club en heette ook enkele nieuwe leden welkom. De gemiddelde leeftijd is het afgelopen seizoen weer een jaar gestegen, dat geeft wel aan dat Ruit zo geen eeuwig leven zal hebben. Wellicht iets om over na te denken. Edwin meldde dat 26 jaar geleden de gemiddelde leeftijd 41 jaar was en nu is dat 63. Een team van Ruit is tweede geworden bij de digitale districtsviertallencompetitie.
Vervolgens besprak Pieter kort het vooraf verspreide financiële jaarverslag. De contributie-inkomsten waren meegevallen en de uitgaven vanwege de lange coronastop lager. Bottom line was dat er ruim 3000 euro over was. Als ideeën voor bestemmingen daarvan kwamen naar voren: een bijdrage aan een nieuw Ruit-weekend, het inhuren van een docent voor een bridgeclinic, het organiseren van een bridgemarathon en schenking aan een goed doel – mogelijk bridge-gerelateerd. Marcel opperde om een bridgeclinic in het weekend in te passen en ook voor een nieuwe bridgemarathon was belangstelling. Sineke, Caro, Annie, Els Hamer en Josine gaven aan die wel te willen helpen organiseren.
De kascommissie, bestaande uit Han en Hein had de boekhouding digitaal onderzocht, was weer tevreden over het werk van de penningmeester en gaf aan dat wat de hen betreft decharge aan het bestuur kon worden verleend. Het is Ruits beleid om om en om een kascommissielid te wisselen. De ALV dankte Hein voor zijn kascommissiewerk en Riëtte meldde zich als nieuw kascommissielid.
Het bestuur werd vervolgens gedechargeerd en ook weer herbenoemd.
Josine lichtte het coronabeleid van de club toe: Ruit volgt het beleid van de overheid en daarbinnen de richtlijnen van de NBB. Dat betekent nu het tonen van de coronapas bij binnenkomst. En als je geen bezwaar hebt tegen het tonen en laten registreren dat je gevaccineerd bent, dan zet de bar je op een lijst en hoef je niet elke week weer je coronapas te tonen. Verder blijven we zoveel mogelijk aan dubbele tafels spelen, alleen als de opkomst het noodzakelijk maakt om tafels te splitsen in twee enkele, doen we dat.
Wat betreft de activiteiten voor het komende seizoen: Ruit heeft intussen tien teams ingeschreven voor de viertallencompetitie, die in november begint. Zit je daar nog niet bij en wil je meedoen, meld je dan bij Edwin. We willen ook graag weer meedoen aan de verschillende bekertoernooien, maar hebben daar nog geen bericht over ontvangen. Voor de wekelijks organisatie van de clubavond zoekt het bestuur nog wat hulpkrachten. Daarvoor meldden Gerrite, Anne Marie en Jacques zich.
De contributie werd weer vastgesteld op 60 euro.
Bij de rondvraag vroeg Els Hamer een applaus voor Edwin en Pieter voor het organiseren van de digitale clubavonden. Daar reageerde de vergadering enthousiast op.
Om 20u04 sloot Josine de vergadering.
Vanwege de corona pandemie werd deze vergadering digitaal gehouden. Ruim 55 leden namen deel.
Om 19u30 opende Josine de vergadering.
Edwin blikte terug op het afgelopen seizoen. In de viertallencompetitie zijn team 1, 3 en 9 gepromoveerd, waardoor Ruit komend seizoen weer een team in de tweede divisie heeft. Het is nog niet bekend of en hoe er komend seizoen een viertallencompetitie zal plaatsvinden, maar Edwin heeft gepeild wie daarvoor belangstelling hebben en zal die teams natuurlijk benaderen, zodra meer bekend wordt.
Pieter behandelde hierop het vooraf verspreide financiële jaarverslag. Vergelijking met de cijfers van vorig seizoen (die ernaast vermeld waren) laat goed zien wat de impact van de pandemie op de financiën is. Aan de ene kant waren er minder inkomsten (bijvoorbeeld bij de startgelden), maar er was een grotere daling in de uitgaven, met name bij de ORPK (geen finale) en prijzen (geen bonnen). Daardoor werd het jaar met een flinke winst (ruim 1300 euro) afgesloten. De winst is toegevoegd aan het eigen vermogen, dat daardoor nu een kleine 3500 euro bedraagt. De penningmeester wees op de zaalhuur, die ogenschijnlijk gelijk gebleven was (4830 euro) maar waar juist wel wat belangrijke ontwikkelingen te melden waren. In mei heeft het bestuur besloten het barpersoneel, dat sinds het uitbreken van de pandemie fooien en andere inkomsten misloopt, tegemoet te komen met een gift van 480 euro, ruw ingeschat als de misgelopen fooien van 10 avonden. Twee weken later kreeg het bestuur bericht van de verhuurder dat 6 maanden huur zouden worden kwijtgescholden, waarvan er twee in 2019-2020 vallen en vier in 2020-2021. En in augustus, toen bleek dat we wel meer dan 10 weken niet in Het Witte Huis zouden spelen, heeft het bestuur een tweede ondersteuningsronde van 480 euro aan het barpersoneel gegeven. Dat de zaalhuur mede daardoor precies op hetzelfde bedrag uitkwam als het seizoen ervoor is een toevalligheid, waar de penningmeester eerst ook verbaasd over was. Ed Kilian vroeg zich af of de reserves voldoende waren voor plotselinge tegenslagen en of de uitstaande ruitbonnen niet afgewaardeerd moesten worden. De penningmeester antwoordde hierop dat de uitstaande ruitbonnen in zekere zin ook een reserve vormen, omdat een deel van deze bonnen zoek kan zijn geraakt. Dat deel vormt geen financiële verplichting meer voor de club en zou dan bij het eigen vermogen kunnen worden opgeteld, maar het probleem is dat niemand weet hoe groot dat deel is. Als je denkt dat 10% is zoekgeraakt, kun je 648 euro bij het eigen vermogen tellen, als je denkt 20% het dubbele daarvan. De penningmeester kan wel achter dat percentage komen, door bijvoorbeeld af te kondigen dat de bonnen nog tot 31 december kunnen worden ingeleverd, maar dit zorgt alleen maar voor een hoop gedoe, louter en alleen om het eigen vermogen vast te stellen. De 3400 euro + nog wat aan bonnen zoekgeraakt zou kunnen zijn vormen een ruime reserve om plotselinge tegenslagen op te kunnen vangen, maar mocht de ramp groter zijn dan dat, dan zal de penningmeester waarschijnlijk met de pet rond moeten gaan en de leden om een extra bijdrage verzoeken.
De kascommissie, bestaande uit Hiske en Hein had de boekhouding digitaal doorgelicht en was zeer tevreden over het werk van de penningmeester. Dat meldde Hein ook aan de vergadering. Sinds de kascommissie uit twee personen bestaat, treedt elk jaar één persoon af en dat was ditmaal Hiske. Han Begas meldde zich aan als haar vervanger.
Josine verzocht de vergadering om het bestuur nog een jaar langer te laten aanblijven en daar had niemand problemen mee. Wel gaf Josine aan dat ze zich graag in het najaar van 2021 zou laten vervangen, liefst door een vrouw, en vroeg belangstellenden voor het voorzitterschap gedurende het seizoen contact met haar of de andere bestuursleden op te nemen.
Edwin meldde dat het bestuur het voorlopig verstandiger vindt om de fysieke clubavond nog niet te hervatten, zeker nu er niet meer dan 30 personen toegelaten zouden kunnen worden en ook de horecagelegenheden vroeg moeten sluiten. Maar het is zeker niet het plan van het bestuur om van Ruit een digitale bridgeclub te maken, dus het bestuur houdt de mogelijkheden nauwlettend in de gaten.
Gezien de onzekere tijden, vond Pieter het dit jaar moeilijk om een begroting op te stellen. Bij een gelijkblijvend ledenaantal en nog een half jaar geen fysiek bridge, zou zo’n begroting lijken op de staat van middelen en bestedingen van het afgelopen seizoen en zouden we een flink positief resultaat kunnen verwachten. Maar wat als het tegenzit. Daarom maakte Pieter ook een begroting onder de veronderstelling van een derde aan ledenverlies en een gelijkblijvende contributie. Dan zou Ruit circa 800 euro verliezen, een verlies dat de club nog goed kan dragen. Mede daarom werd de contributie opnieuw vastgesteld op 60 euro.
Bij de rondvraag meldde Pieter dat de NBB de clubwebsites vernieuwt. Ook Ruit begint weer met een vrijwel blanco site, dus als de leden willen meedenken wat daar dan op moet komen, graag. Je kunt die gedachten hier doorgeven. Tot slot wilde Karen het bestuur graag danken voor het vele werk en de prettige vergadering.
Om 19u55 sloot de voorzitter de digitale vergadering.
Om 19u31 opende Josine de vergadering. Lien had zich afgemeld.
Edwin blikte terug op het afgelopen seizoen. Wij blijven de viertallencompetitie zo veel mogelijk promoten en zijn al enige tijd de grootste leverancier van het district. Laat vooral aan Edwin weten of je daaraan mee wilt doen. Dat kan volgend seizoen zijn, maar ook als je eens wilt invallen om met de competitie kennis te maken, dan is daar dit seizoen vast wel een gelegenheid voor. Het lustrumweekend is helaas afgelopen seizoen wegens te weinig aanmeldingen niet doorgegaan, maar daar willen we het komende seizoen zeker verandering in brengen, want dan is het een echt lustrum. Verder waren er de gebruikelijke ORPK, kerst- en paasdrive, maar geen Valentijnsdrive.
Pieter behandelde hierop het financiële jaarverslag. Het jaar werd met een kleine winst afgesloten. Dat was niet begroot, maar het resultaat van aanwas van leden en het niet doorgaan van het weekend. De winst is toegevoegd aan het eigen vermogen, dat daardoor nu ruim 2000 euro bedraagt. Er waren geen vragen.
Voor het nieuwe seizoen staat een klein overschot op de begroting en de penningmeester verwacht dat te kunnen gebruiken voor lustrum activiteiten.
De kascommissie, bestaande uit Dick en Hiske had een week voor de vergadering de boekhouding onderzocht en in orde bevonden. Sinds de kascommissie uit twee personen bestaat, treedt elk jaar één persoon af en dat was ditmaal Dick. Hein van der Aat meldde zich aan als zijn vervanger.
Komend jaar is het weer een echt lustrumjaar en voor de organisatie van een weekend zijn weer organisatoren nodig. Van de vorige commissie meldde Wytze zich en hij zal de overige weekendcommissieleden polsen voor een vervolg.
Josine stelt voor om in november een Unicef-drive te organiseren. Voor de organisatie daarvan meldden behalve Josine ook Els Bakels en Joke zich aan.
Dan de bekerteams. Edwin leidt weer het NBB-bekerteam, Conchita en Ruurd het HK-beker-team en Machteld en Robert elk een Elffersteam.
De contributie werd vervolgens opnieuw vastgesteld op 60 euro.
Bij de rondvraag vroeg Conchita of het lustrumweekend wat eerder in het jaar georganiseerd zou kunnen worden en Maria steunde dit voorstel. De lustrumcommissie zal hiermee aan de slag gaan. Josine Teeuw vroeg om een applaus voor het bijzondere bestuur en dat werd in dank aanvaard.
De voorzitter sloot daarop de vergadering die met een duur van 12 minuten een nieuw clubrecord vestigde.
Om 19u33 opende Josine de vergadering. Annie, Gerard, Martien, Monique, Wim en Wil hadden zich afgemeld.
Allereerst blikte Josine terug op het afgelopen seizoen. Zij vermeldde de kerstdrive (53 paren) en de paasdrive (56 paren), beide weer fantastisch van prijzen voorzien door Iris. Voorts de marathon (28 paren), georganiseerd door Els Hamer en Ben van Herk en het weekend (in Ede, 18 paren), georganiseerd door Karen, Huub, Peter Ritmeester en Marian. Hartstikke fijn dat de leden zich zo inzetten voor allerlei activiteiten. Er deden 14 teams mee aan de competitie, waarvan er vijf degradeerden, maar ook een promotie voor Ruit 9 met Arne, Marian, Ben en Jacques. We deden met vijf teams mee aan de diverse bekers, waarbij één Elffersbekerteam de halve finales wist te halen. YungYang leverde een bijzondere prestatie door voor alle drie de Elffersbekerteams de captain te zijn. Vervolgens zette Josine ons trouwe barpersoneel in het zonnetje, te weten, Djana, Benedicte, Vanna en Gerdy.
Pieter behandelde hierop het financiële jaarverslag. Het jaar werd wederom met verlies afgesloten, ditmaal met een kleine 700 euro en dat was meer dan begroot. De penningmeester vond dit nog niet problematisch, omdat er met een reserve van een kleine 2000 euro (exclusief mogelijk verloren gegane ruitbonnen) nog ruim voldoende in kas is. Er waren geen vragen.
De kascommissie, bestaande uit Thilo en Dick had een week voor de vergadering de boekhouding onderzocht en een fout gevonden, waarvoor de penningmeester hun dankbaar was.
Edwin laste vervolgens een extra agendapunt in, namelijk de formeel vereiste goedkeuring van de ledenvergadering voor het langer aanblijven van het bestuur dan het in artikel 11 van de statuten vastgelegde maximum van vijf jaar. Die werd door de ALV verleend. Dat neemt niet weg dat bestuurskandidaten zich natuurlijk gewoon kunnen melden, maar dat gebeurt niet zo vaak.
Vervolgens besprak Edwin de plannen voor het volgende seizoen: eigenlijk gewoon hetzelfde als de vorige jaren. We spelen met 15 teams in de viertallencompetitie en zijn daarmee waarschijnlijk de op één-na-grootste club van Nederland (na Leidschenhage). Ruit wil ook komend jaar weer op weekend en voor de organisatie daarvan meldden zich Wytze, Riëtte en Rudolf. Verder streeft Ruit ook weer naar 5 bekerteams. Edwin leidt het NBB-bekerteam, YungYang ditmaal één Elffersteam, dus zijn er nog wat bekercaptains gewenst. Rudolf meldde zich als captain voor de Hoofdklassebeker en Machteld (net als in 2010) voor een Elffersteam. Naar een derde Elfferscaptain zoekt het bestuur nog verder. Iris neemt na ruim 20 jaar afscheid van de feestcommissie (ruim applaus), dus ook daar zijn één of meer opvolgers nodig. Maria houdt wel van shoppen, dus die meldde zich aan. Tijdens de ALV meldden zich vooralsnog nog geen kandidaten om een marathon te organiseren, al vroeg een enkeling om meer bedenktijd.
De contributie werd vervolgens opnieuw vastgesteld op 60 euro. Nu de kascommissie uit twee personen bestaat, leek het Pieter, gezien de maximale zittingstermijn van twee jaar, handig om elk jaar steeds een lid te laten zitten en de andere te wisselen. Dick blijft en Hiske treedt aan.
De vooraf rondgestuurde privacyverklaring riep geen vragen op en is intussen op de site gezet. Wel bracht Edwin (net als in 2013) ter stemming of we in de uitslagen de volledige namen willen publiceren of alleen de voornamen. Er waren circa 30 stemmen voor alleen voornamen en maar een handjevol voor de volledige namen (en veel onthoudingen), dus gaan we over op alleen voornamen.
Er waren geen vragen voor de rondvraag en om 19u53 sloot Josine de vergadering.
Om 19u32 opende Josine de vergadering. Ruurd, Conchita, Martien en Monique hadden zich officieel afgemeld.
Pieter keek vervolgens terug op het voorgaande seizoen met name de door Iris weer een feestelijk aangeklede kerst- en paasdrive, de door en Els Hamer, Conchita en Peter Ritmeester georganiseerde marathon en het door Hannie, Els Bakels, Conchita en Thilo georganiseerde weekend. Een tegenvaller het afgelopen seizoen was het faillissement van Alex, waardoor op stel en sprong een nieuwe beheerder gevonden moest worden. Gelukkig hoefden we geen clubavonden te missen, maar we ervoeren wel wat aanloopproblemen, zoals tegenvallende maaltijden en barsluitingen die vroeger vielen dan we gewend waren. De nieuwe beheerder, Hans, heeft zeker oor voor onze ervaringen en we hebben de indruk dat dit intussen verbeterd is. Ook is het gebouw binnen fris opgeschilderd en zijn er nieuwe stoelen. Wat vooral voor de technische commissie erg handig is, is de door Jeroen Bakker geschreven inschrijfmodule, waarmee de meesten zich inmiddels weten op te geven voor de clubavond. Dit scheelt de wedstrijdleiding flink wat tijd, met name rond de piekdrukte van kwart voor acht.
Pieter behandelde hierop het financiële jaarverslag. Het jaar werd afgesloten met ruim 220 euro verlies, minder dan begroot. Dit is ook geen probleem, omdat de reserves ruim voldoende zijn. Er waren geen vragen, ook niet over de stijging in materiaalkosten.
De kascommissie, wederom bestaande uit Win en Jeroen Wieland, had een week voor de vergadering de boekhouding onderzocht en geconstateerd dat het aan de ALV uitgedeelde overzicht Ruits financiële situatie waarheidsgetrouw weergaf. Omdat we het beleid hebben om een kascommissie niet meer dan twee termijnen te laten zitten, werd een nieuwe kascommissie, bestaande uit Thilo en Dick benoemd.
Wat betreft de activiteiten voor het komende seizoen: Edwin heeft zich weer ingespannen voor de viertallencompetitie en meldde dat Ruit met 14 teams daaraan meedoet. Het bestuur had besloten dezelfde activiteiten te organiseren als vorig seizoen en daarvoor meldden zich de volgende vrijwilligers: YungYang regelt maar liefst drie Elffersbekerteams (maar assistentie is welkom), Conchita en Ruurd het HK-beker-team, Edwin het NBB-beker-team, Ben van Herk en Els Hamer de marathon en Karen, Huub, Peter Ritmeester en Marian het weekend.
Dan de rondvraag: Een vraag was of de oude stoelen behouden konden blijven, want de nieuwe missen leuningen. Bij handopsteken telde het bestuur een stuk of acht leden die daar een voorkeur voor hebben. Het bestuur zal dit met de beheerder opnemen. Caro vroeg of we echt om kwart voor acht kunnen beginnen. Het bestuur meldt dat weliswaar de inschrijfmodule om half acht sluit, maar het nog wel mogelijk blijft om je tot kwart voor acht aan de balie in te schrijven. De TC heeft dan nog wel even tijd nodig om de indeling te maken, losse deelnemers te koppelen en briefjes te printen. In het voorjaar waren hier wel eens problemen mee, maar de laatste tijd gaat dit een stuk beter. Sineke wilde het bestuur graag hartelijk danken voor alle moeite die het voor de club doet en dat werd met applaus beaamd.
Om 19u46 sloot Josine de vergadering.
Om 19u33 opende Josine de vergadering. Martien & Monique, Dick, Ed Kilian, YungYang, Josine Teeuw en Marijke hadden zich officieel afgemeld.
Edwin keek vervolgens terug op het voorgaande seizoen, waarin er weer een leuk weekend was, georganiseerd door Caro, Peter Ritmeester, Jeroen Wieland, Dorrit en Huub. Verder had Iris weer een feestelijk aangeklede kerst- en paasdrive georganiseerd en deed Ruit weer met een flink aantal teams mee aan de viertallencompetitie. Drie teams promoveerden: Ruit 3 (Peter, Hiske, Arthur, Hannie en Pieter), Ruit 8 (Arne, Marian, Bart en Christine) en Ruit 10 (Margot, Hanny, Vera en Dorine). De twee teams die degradeerden werden met de mantel der liefde bedekt. Dit alles heeft wel tot gevolg dat Ruit komend seizoen voor het eerst in de geschiedenis drie teams in de hoofdklasse zal hebben. Ook won Ruit weer de Elffersbeker, maar met een ander team dan vorig seizoen.
Josine nam vervolgens het woord voor het volgende onderwerp, de grenzen aan groei. Dit was bij de vorige ALV een uitgebreid agendapunt geweest, omdat toen af te toe een overvolle zaal dreigde. Het bezoek op de clubavond is sindsdien ongeveer gelijk gebleven: ten opzichte van 2014-2015 iets meer mensen in het najaar, maar wat minder in het voorjaar. Ook het ledental is ongeveer gelijk gebleven. De vorige ALV had ook besloten dat het bestuur een ledenenquête zou houden. De resultaten daarvan zijn inmiddels aan de leden gecommuniceerd. Belangrijkste remedie die de voorkeur van de leden kreeg was het verplaatsen van competitiewedstrijden naar andere avonden. Het bestuur heeft hieraan gewerkt en het resultaat is nu dat vier teams hun thuiswedstrijden op dinsdag gaan spelen en drie op woensdag. Dat betekent overigens niet dat de leden die op dinsdag of woensdag competitie spelen niet ook op de donderdag mogen komen. Daarnaast probeert het bestuur door niet al te gretig lidmaatschapsverzoeken te accepteren het ledental onder controle te houden. Initiatieven om op bijvoorbeeld dinsdag- of zondagmiddag een speelavond te organiseren wil het bestuur steunen, maar het bestuur gaat op het ogenblik niet het initiatief daartoe nemen.
Pieter behandelde vervolgens financieel jaarverslag. Kort samengevat was dat grotendeels in lijn met dat van het seizoen ervoor. Deelnemers aan het weekend betaalden ruwweg de kosten ervan en onder de streep bleef een overschot van zo’n 400 euro over. Naar aanleiding van een vraag over de begrote zaalhuur meldde de penningmeester dat hij een stijging verwacht, omdat Ruit ook mee gaat betalen aan de zaalhuurkosten op de dins- en woensdagen waarop Ruitteams thuiswedstrijden spelen.
De kascommissie, bestaande uit Win en Jeroen Wieland had een week voor de vergadering de boekhouding onderzocht en geconstateerd dat het uitgedeelde overzicht Ruits financiële situatie correct weergaf. De kascommissie gaf aan deze functie nog een jaar te willen bekleden en de ledenvergadering ging hiermee onder applaus akkoord.
Hier aangekomen bracht Edwin een extra vergaderpunt in, namelijk de herbenoeming van het bestuur. In onze statuten staat namelijk dat bestuursleden met enige regelmaat moeten aftreden en dan eventueel herkozen kunnen worden. Het bestuur werd hierop herbenoemd.
Wat betreft de activiteiten voor het komende seizoen: Ruit wil natuurlijk de Elffersbeker verdedigen. Daar zijn bekercaptains voor nodig. Els Hamer, YungYang en Annemarie meldden zich hiervoor aan. Conchita en Ruurd nemen weer een HK-beker-team onder hun hoede. Ook gaat Ruit weer het ORPK organiseren in enkele competitievrije weken met een finale op zondag 19 maart. En voor een lustrumweekend was – ondanks dat het geen lustrumjaar is – ook weer veel belangstelling. Voor de organisatie daarvan meldden zich al Hannie, Els Bakels en Conchita, maar als meer mensen willen meedenken, zijn zij welkom om zich hierbij aan te sluiten. Tijdens het vorige weekend ontstonden ideeën voor nieuwe activiteiten en daar gaan we dit seizoen ook wat mee doen. Het bestuur bracht in stemming om op een clubavond een Jip & Jannekedrive te spelen, waarbij voor iedereen hetzelfde heel simpele systeem verplicht is. Een meerderheid van de vergadering stemde voor, dus dat gaan we op de agenda zetten. Het bestuur peilde ook het animo voor een marathondrive: Van 10 tot 10 kaarten op een weekend dag. Ook daar was belangstelling voor en Els Hamer, Conchita en Peter Ritmeester meldden zich voor de organisatie.
Dan de rondvraag: Jeroen Wieland bracht ter sprake dat er op de balans een grote hoeveelheid aan uitstaande bonnen staat, een post die almaar groter wordt en waarvan we ons zouden kunnen afvragen of niet een deel daarvan nooit terugkomt en afgeschreven zou kunnen worden en dus aan het eigen vermogen toegevoegd. De penningmeester snapt deze gedachte, maar wat daarbij lastig is, is om een goede inschatting te maken van het percentage aan bonnen die nooit meer ingewisseld gaan worden. Van lang geleden uitgegeven nog niet ingewisselde bonnen zal waarschijnlijk een hoger percentage nooit meer terugkeren dan van recenter uitgegeven bonnen. Jeroen opperde dat ook de jaarlijkse stijging van uitstaande bonnen een indicatie kan zijn. De enige betrouwbare methode zou zijn om een vervaldatum voor de bonnen af te kondigen, dan kunnen de dan niet ingewisselde bonnen aan het eigen vermogen worden toegevoegd. Het bestuur is geen voorstander van een dergelijke maatregel, wetende dat ook een lid aan het sparen is voor een fiets. Edwin merkte op dat de balans zo wel een duidelijk beeld geeft en wie denkt dat 10%, 20% of 30% van de bonnen niet terug zal komen, kan zelf makkelijk nagaan wat in dat geval het eigen vermogen zou zijn. Jeroen merkte terecht op dat de kwestie van de bonnen wel invloed heeft op het beleid van de penningmeester om het eigen vermogen niet te veel te laten groeien. De penningmeester antwoordde hier rekening mee te zullen houden en zich aanbevolen te houden voor ideeën hierover.
Om vijf voor acht sloot Josine de vergadering.
Om kwart voor acht opende Maria de vergadering. Ed Kilian, Hiske, Peter Limbach en Marijke hadden zich officieel afgemeld.
Pieter keek terug op weer een geslaagd seizoen waarin Ruit 1 dat zich had gehandhaafd in de tweede divisie en Ruit 5 en Ruit 9 promoveerden (en ook enkele teams degradeerden). We vierden Ruits vierde lustrum, met een reüniedrive begin februari en een weekend in de Rijpereilanden in juni waar meer dan 50 man op afgekomen waren en waar de Lustrumcommissie, bestaande uit Wim Boonstra, Ruurd, Dick en Josine, trots op kan terugkijken. ook vierden we dat voor het eerst in ons bestaan een lid van onze vereniging 90 werd, een gelegenheid waarbij voor twee goede doelen een respectabel bedrag werd ingezameld. Dan waren er de wederom door Iris feestelijk aangeklede kerst- en paasdrive. En tot slot wist Ruit de Elffersbeker te winnen, voor het eerst sinds deze in parenvorm is gegoten.
Over het financieel jaarverslag kon Pieter kort zijn: Op aanwijzing van de ALV van 2014 werden er meer prijzen uitgedeeld, waardoor de winst over het afgelopen boekjaar een stuk kleiner was (en zelfs een bescheiden verliesje zou zijn geweest, als Ruit de Elffersbeker niet had gewonnen).
De kascommissie, bestaande uit Hannie heeft de kasstukken bestudeerd en goed bevonden. Haar goedkeuring was samen met het financiële overzicht voorafgaand aan de ALV aan de leden gemaild. Omdat we het beleid hebben om een kascommissie niet meer dan twee termijnen te laten zitten, zoeken we een nieuwe kascommissie. Daarvoor meldden zich Win en Jeroen Wieland.
Dan een bestuurswisseling: Maria heeft ruim 15 jaar de club geleid en vond het tijd om af te treden. De club wilde haar voor al die jaren voorzitterschap een aandenken geven, maar dat moest uit Italië komen en was na drie weken nog niet binnen. Dat houd ze dus nog te goed, maar Edwin overhandigde haar als voorschot een bos bloemen. Maria wilde daar als kapitein, zonnend in bikini op het dek, haar stuurman en machinist als medebestuursleden een fles wijn overhandigen (niet uit Italië) en na haar opvolger Josine naar voren te hebben geroepen, trad zij onder applaus af.
Edwin nam vervolgens het woord voor het volgende onderwerp, de grenzen aan groei. We zijn als club niet specifiek op groei uit, maar langzamerhand merken we dat we in de buurt beginnen te komen van de zaalcapaciteit. Wat kunnen we hieraan doen? Er zijn twee hoofdmogelijkheden: (1) De capaciteit uitbreiden door een tweede speelmiddag of -avond beginnen om de donderdagavond te ontlasten. Zouden we dan dezelfde opzet van zo’n dagdeel willen hebben of juist een andere, bijvoorbeeld een passageclub voor beginners, met minder spellen en meer coaching. (2) Binnen de bestaande capaciteit van één keer in de week spelen een restrictiever beleid voeren bij het toelaten van leden en/of bezoekers van een enkele clubavond. Dan valt te denken aan een ballotage- of wachtlijstregeling. Peter Ritmeester lijkt het sympathieker om een extra speelmogelijkheid te hebben, bijvoorbeeld op de zondagmiddag, dan een ballotage. Hij zou daar dan vast komen spelen, maar het is de vraag of dat ook de donderdagavond zou ontlasten. Pieter meldde dat via de mail ook reacties waren binnengekomen van enkele leden die moeilijk op donderdag niet kunnen, maar wel graag op bijvoorbeeld zondagmiddag zouden spelen. Het is moeilijk om erachter te komen hoe goedbezocht de speelmomenten dan zouden zijn, anders dan het gewoon uitproberen. Op de vraag of het niet mogelijk zou zijn om wat extra tafels bij te maken antwoordde Edwin dat dat niet de echte oplossing is. op de korte termijn kunnen we het nog wel redden met wat extra tafels in het zijzaaltje, maar dat is in zekere zin het voor ons uitschuiven van het probleem. Erik stelt voor om een enquête te maken, waarin verschillende alternatieven naast elkaar worden gezet maar ook met ruimte voor mensen om een eigen alternatief aan te dragen. De ALV vraagt naar de voordelen van een restrictief beleid. Het bestuur ziet de voordelen meer uit nood geboren: Het voordeel zou zijn dat je dan minder gauw nee moet verkopen als een lid zich op een speelavond meldt maar de zaal vol is. Win stelt voor dat het bestuur een enquête rondstuurt en op basis daarvan een beslissing neemt. De zaal oppert ook de optie van een gewone ledenstop. Pieter meldt dat per jaar circa 5-8% van de leden opzegt en dat we dat verloop wel graag weer aanvullen. Dan komt het probleem weer neer op het voeren van een restrictief aannamebeleid. Marion Maaswinkel is bang dat met een tweede speelmoment de club uiteen gaat vallen. Daan vindt een enquête ook een goed idee. hij zou juist voorstander zijn van een middag eerder in de week en zou in dat geval ook willen meehelpen met de organisatie. YungYang brengt in dat een ledenstop niet bezoekers zou tegenhouden om gewoon 5 euro inschrijfgeld te betalen, dus dat zou dan weer betekenen dat er ook een regeling moet komen dat leden voorrang krijgen op de clubavond. Jacques vindt het open karakter juist een sterk punt van Ruit en het bestuur is dat met hem eens. De ALV besluit uiteindelijk dat het bestuur via de mail een enquête onder de leden zal verspreiden en dan op basis daarvan een beslissing zal nemen. Het bestuur hoopt dat zoveel mogelijk leden de enquête zullen invullen. Daarin zullen in elk geval de donderdag- en de zondagmiddag gepolst worden. Arthur vraagt zich af wat een tweede speelmoment voor de contributie zou betekenen. Belangrijke variabele daarvoor is of zo’n tweede speelmoment ook door vrijwilligers geleid zou kunnen worden. Als dat niet zo is, denkt de penningmeester aan 80 euro voor leden die op twee dagdelen in de week zouden willen spelen en 40 voor degenen die alleen de tweede speelgelegenheid komen (en dan speelt ook mee dat voor dat dagdeel al een deel van het seizoen voorbij zal zijn).
Activiteiten komend seizoen: Elffersbeker: Na enig aandringen werpen Gerrite en YungYang zich op als captain, maar een extra gegadigde voor een derde team is nog welkom. Conchita en Ruurd nemen samen de HK-beker op zich. De clubavond op 24 maart 2016 zal vervallen i.v.m. het White House Juniors, maar we zullen in die buurt de ORPK finale organiseren (dat wordt zaterdag 19 maart).
De contributie werd vastgesteld op 60 euro. Mocht het tot een tweede speelmoment komen, dan wordt de eventuele additionele contributie daarvoor wel apart geïnd.
Dan de rondvraag: Peter Ritmeester constateert dat de clubavond nogal eens later begint, omdat een paar zich aangemeld heeft via een mailtje dat dan niet aankomt. hij stelt voor om een aanmeld-module te ontwikkelen, die een bevestiging terugstuurt als de mail ontvangen is. De ALV vindt dat een prima idee. Caro vraagt zich af of er weer een weekend georganiseerd gaat worden. En ja, Caro en Win willen dat wel ter hand nemen, liefst met nog wat hulp. Jan Laan meldt dat ook de parkeerplaats nogal eens vol raakt. Misschien kunnen de leden wat meer carpoolen. (Overigens kun je hier zien of er leden bij je in de buurt wonen).
Rond kwart over acht sloot Josine de vergadering.
Om kwart voor acht opende Edwin de vergadering. Onze voorzitter was door de overige bestuursleden op vakantie gestuurd, zodat die nu de vergadering konden leiden. Nico had zich officieel afgemeld.
Pieter keek terug op weer een geslaagd seizoen met een groei van zowel het aantal leden (bijna 200) als de opkomst op de clubavond (zo’n 26 tafels gemiddeld, waarvan zo’n 23 met leden en 3 met bezoekers of tegenstanders). Hij vermeldde ook de eerste bridgeboekenbeurs en het geslaagde weekend in Nunspeet, georganiseerd door Annemarie, Els, Anna, Dorrit, Josine en Sineke. Hij toonde zich ook verheugd met de verdere versterking van het kader (drie nieuwe clubleiders en een bridgedocent) en de eerste ORPK finale in het weekend. In de viertallencompetitie scoorde Ruit vier promoties en geen degradaties, maar in de parencompetitie moesten wel wat leden wel een stapje terug doen. Wellicht moet daar eens wat aan worden gedaan. Ruit had voor het eerst in lange tijd weer vijf teams in de beker, maar won er geen. Ook waren er weer door Iris feestelijk aangeklede drives, o.a. met Sinterklaas en Kerst. Tegenover het goede nieuws stond het droevige nieuws van het overlijden van drie van onze leden: Joop Wagenaar, Jose Swidde en Ernst Moritz.
Pieter lichtte vervolgens kort het financieel jaarverslag toe. Over het afgelopen boekjaar werd alweer een winst geboekt, ondanks dat de penningmeester dat niet nastreeft.
De kascommissie, bestaande uit Hannie had een paar dagen voor de ALV het financiële verslag en de onderliggende stukken al goedgekeurd. Ze is beschikbaar voor een tweede termijn. Daartoe uitgenodigd meldde zich geen tweede kascommissaris aan.
Pieter legde de vergadering een aantal alternatieven voor om wat te doen aan het financiële overschot: (1) meer prijzen uitdelen, (2) meer activiteiten organiseren en (3) de contributie verlagen. De vergadering voegde hier nog (4) een rondje voor de zaal aan toe, maar toonde uiteindelijk voorkeur voor optie (2). De contributie blijft daarom gelijk: 60 euro voor 26-plussers en je leeftijd in euro’s voor 25-min.
Dit jaar wordt weer een echt lustrumjaar. Het bestuur denkt dit te vieren met een drive voor leden en oud-leden en met een weekend. Voor de organisatie van dat laatste meldde Wim Boonstra zich aan. Hij gaat samen met het bestuur de komende weken op zoek naar mede-organisatoren.
Ruit wil ook dit jaar weer aan de bondsbekerwedstrijden meedoen, maar daar zijn wel bekercaptains voor nodig. Edwin meldde zich weer voor de NBB-beker. Voor de Hoofdklassebeker en de Elffersbeker werden bij verstek Nico en Peter Brusik herbenoemd.
Bij de rondvraag vroeg Thilo of Ruit het komend seizoen geen korte cursusjes kan organiseren. Als docenten meldden zich Guido en Edwin. Zij zullen de komende weken over de opzet nadenken. Marion Maaswinkel vroeg of de ALV niet beter kon worden aangekondigd, waarop Pieter toezegde dit in de toekomst ook via de mail te doen. Dorrit vroeg zich af welke leden nog een bridgende moeder hebben, met de kennelijke intentie om de belangstelling voor een familiedrive te peilen. Wie weet heeft ook dit het komende seizoen een verder vervolg.
Om één over acht sloot Pieter de vergadering en kon de butleravond beginnen.
Om kwart voor acht opende Maria de vergadering. Peter Brusik had zich officieel afgemeld.
Vervolgens blikte Pieter terug op het afgelopen seizoen, met als positive punten de verdere groei van het ledental, de 50 bezoekers die voor het eerst de weg naar Ruit wisten te vinden en waarvan een aantal nu ook regelmatig komen, de Ruit-primeur van twee hoofdklasseteams dit seizoen, de winst van de Ruitenboer van Jan en Ben, de topprestatie van Edwin en Herman in de Meesterklasse Paren en een geslaagd Ruit-weekend. Er was ook droevig nieuws en daarbij denken wij met name aan het overlijden van Erik Kirchhoff, Ron van Wachem en Bob Lijesen. De vroegtijdige uitschakeling van onze bekerteams valt daarbij uiteraard in het niet.
Pieter lichtte vervolgens het financieel jaarverslag kort toe. Over het afgelopen boekjaar is weer een winst geboekt, maar de penningmeester streeft naar een neutraal resultaat. Bij de daarop door hem aan de ALV voorgelegde keuze tussen (1) contributie verlagen of (2) meer uitgeven, was een ruime meerderheid voor het laatste. De penningmeester stelde daarom voor om de contributie gelijk te houden (60 euro voor 26+, je leeftijd in euro’s voor 25-). Dit voorstel werd aanvaard.
De kascommissie, bestaande uit Arno en Bernhard had de boeken bekeken en in orde bevonden. Voor de kascommissie 2013-2014 werd Hannie benoemd.
Wat betreft het weekend gaf Annemarie aan dat uit de evaluatie van het vorige weekend gebleken was dat een aantal deelnemers voorkeur gaf aan een eenvoudigere locatie. Zij stelde voor om de enquête binnenkort uit te breiden naar de niet-deelnemers en op basis van de uitkomsten een nieuw weekend in te plannen. Op zoek naar hulp voor haar in de weekendcommissie meldden zich Els, Anna, Dorrit en Josine.
Ruit wil ook dit jaar weer aan de bondsbekerwedstrijden meedoen, maar daar zijn wel bekercaptains voor nodig. Edwin meldde zich voor de NBB-beker. En voor de Hoofdklassebeker en de Elffersbeker werden bij verstek Nico en Peter Brusik herbenoemd.
Bij de rondvraag meldde Edwin het voornemen om in navolging van de derde klasse Noord in de districtsviertallencompetitie te onderzoeken of wij ook een derde klasse Zuid zouden kunnen organiseren. Hiervoor was onder de leden belangstelling, dus dat idee gaat Edwin verder uitwerken.
Ook vroeg Edwin naar de voorkeur van de leden voor vermelding met (1) alleen voornaam, (2) alleen achternaam of (3) beide in de uitslagen van de clubavond. De meeste stemmen gingen naar het laatste. Ook nadat geopperd was dat dit bij weinig voorkomende achternamen kan leiden tot extra inbraakgevoeligheid bleef deze voorkeur bestaan. Maar de ALV verzocht het bestuur om bij de NBB na te gaan of de NBB als extra optie “voornaam + 1e letter achternaam” in de programmatuur zou kunnen inbouwen.
Om drie over acht sloot Maria de vergadering en begonnen een record aantal leden aan de butleravond (en enkelen aan hun vooruitgeschoven competitiewedstrijd).
Om kwart voor acht opende Maria de vergadering.
De voorzitter blikte terug op het seizoen met weer een ledengroei en ook een groei van de levendige clubavond. De Elffersbeker ging na uitschakeling in de halve finale door ENPS-Quibus verloren en in de viertallencompetitie, waarin Ruit met 16 teams waarschijnlijk de grootste van Nederland is, was het eindresultaat neutraal, met twee teams die promoveerden, maar ook twee die degradeerden.
Hierop volgde Pieter met een toelichting bij het uitgereikte financieel jaarverslag. Over het afgelopen boekjaar is een winst van ruim 400 euro geboekt, tegen een verlies van 179 euro in het jaar ervoor. Uitgaven en inkomsten aan het 3½e lustrum waren vrijwel in evenwicht. Verder viel een 400% stijging van de bestuurskosten op. Dit had merendeels betrekking op de opleiding van TC-leden.
De penningmeester stelde voor om de contributie gelijk te houden (60 euro voor 26+, je leeftijd in euro’s voor 25-). Dit voorstel werd unaniem aanvaard.
Als kascommissie trad dit seizoen voor het eerst Arno op. Hij ging akkoord met de financiële verantwoording en werd voor een tweede termijn benoemd. In het kader van het vier-ogen-principe werd Bernhard bereid gevonden tot de kascommissie toe te treden.
Het bestuur vindt het prima om, in strijd met de statuten, vrolijk verder te besturen, maar staat open voor nieuwe medebestuurders. Als je daar belangstelling voor hebt, meld je dan even bij het bestuur.
Het 3½e lustrum was een groot succes en het bestuur stelde voor om ook dit seizoen weer een lustrum te vieren. Dit voorstel werd unaniem aangenomen. Wel zocht het bestuur kandidaten voor de lustrumcommissie. Daarvoor meldden zich spontaan Josine, Conchita, Annemarie en Huub.
Het bestuur denkt erover om de finale van het ORPK niet meer op de clubavond te houden, maar op een weekenddag overdag in de tweede helft van maart. De ALV stemde in met dat plan.
Ruit wil ook dit jaar weer aan de bondsbekerwedstrijden meedoen. Geen team zonder captain en daarvoor meldden zich Edwin (NBB-beker), Nico (Hoofdklasse, bij verstek) en Peter Brusik (Elffers, eveneens bij verstek).
Bij de rondvraag vroeg Edwin aan de ALV of de sinds enige maanden in onze rating ingevoerde partnersubsidie beviel en dat bleek voor de grote meerderheid het geval. Verder leek dit jaar meer op een 2e hands markt: Arthur is op zoek naar 3½-diskettes met Bridgemaster spellen (nog geen spontane reactie), Pieter zoekt voor een van onze leden “Biedermeijer Rood”, dat Jeroen kon aanbieden. Ook komt er voor de Ruit bibliotheek waarschijnlijk een niet geheel complete serie gebundelde jaargangen van Bridge beschikbaar, waarvoor enkele leden al belangstelling toonden.
Om één over acht sloot Maria de vergadering en begonnen een aantal leden aan deze lastig uit te bieden 7.
Om tien voor acht opende Maria de vergadering.
Allereerst werden de notulen van de vorige ALV goedgekeurd. Vervolgens blikte Maria terug op het afgelopen seizoen. Dat kenmerkte zich door een gezonde ledengroei en een sportief succes met winst van de Elffersbeker.
Pieter lichtte zoals gebruikelijk het financieel jaarverslag toe. Over het afgelopen boekjaar een bescheiden verlies van 179 euro. Dat vond de penningmeester geenszins een probleem, want het eigen vermogen bleef nog steeds positief: ruim 600 euro.
Omdat de penningmeester nog geen kans had gezien de boeken aan kascommissaris Rudolf voor te leggen, besloot de vergadering het financieel jaarverslag onder voorbehoud van diens welbevinden goed te keuren. De penningmeester stelde voor om de contributie gelijk te houden (60 euro voor 26+, je leeftijd in euro’s voor 25-). Dit voorstel werd aanvaard.
Het was ook weer tijd om een nieuwe kascommissaris te benoemen. Arno stelde zich kandidaat en werd unaniem gekozen.
Het bestuur blijft lekker illegaal bezig door steeds maar niet af te treden. De vergadering stemde wederom in met dit gedrag.
Vervolgens wisselde het bestuur met de leden van gedachten over de toekomst van de club in geval de ledengroei blijft voortduren. De gedachte aan een tweede clubavond in de week werd niet breed gedragen. De leden gaven er dan de voorkeur aan om te onderzoeken of dan niet een aantal viertallen op een andere avond hun thuiswedstrijden zouden kunnen spelen.
Het bestuur vindt het erg jammer dat er maar eens in de vijf jaar een lustrum is en stelde voor ook dit seizoen een Ruit-weekend te organiseren. De ALV was het hiermee eens. Voor de organisatie daarvan meldden zich Hannie, Josine, Anna en Dick van Nes.
Ruit wil ook dit jaar weer aan de bondsbekerwedstrijden meedoen. Daar zijn teamleiders voor nodig. Nico leidt weer het eerste Elffersteam en Edwin het NBB-bekerteam. Daarnaast zag het bestuur wel ruimte voor nog twee Elffersteams en zocht daarvoor vrijwilligers. Joke stelde zich kandidaat en werd onder luid applaus gekozen. De tweede vacature blijft nog open staan. Vrijwilligers kunnen zich melden bij het bestuur.
Bij de rondvraag bracht Thilo ter sprake dat de administrateur meesterpunten al een tijd niet meer op de club is gesignaleerd. Hij stelde voor deze taak op zich te nemen en werd daarin van harte gesteund door de vergadering.
Win nam het woord om het bestuur en ook de technische commissie te bedanken voor de vloeiende organisatie van de clubavond. De vergadering begroette dit gebaar met luid applaus.
Om tien over acht sloot Maria de vergadering, zodat nog een volledige clubavond kon worden gespeeld.
We kunnen terugkijken op een geslaagd seizoen. De clubavond trekt veel bezoekers en daarvan wordt ook een deel lid. We hadden een geslaagd lustrum en de ALV dankte de lustrumcommissie Conchita, Hannie en Gert met een luid applaus.
Pieter lichtte het financieel jaarverslag toe. Een contributieverlaging is doorgevoerd en toch is het seizoen afgesloten met een positief saldo: 177 euro. Dit is toegevoegd aan het eigen vermogen, dat nu ruim 800 euro bedraagt.
Kascommissaris Rudolf heeft na bestudering van de financiële details zijn goedkeuring gegeven aan het financieel jaarverslag. Wel merkte hij op dat het aantal uitgegeven bonnen oploopt en dat het door de grotere clubavond moeilijker is geworden om bonnen te verdienen. Misschien is het een idee om meer bonnen per avond uit te delen.
De penningmeester stelde voor om de contributie gelijk te houden (60 euro voor 26+, je leeftijd in euro’s voor 25-). Er is dan waarschijnlijk wel ruimte om wat meer bonnen uit te delen op de clubavond.
Het bestuur is lekker illegaal bezig door steeds maar niet af te treden. Er waren ook geen tegenkandidaten en het bestuur gaat graag door met besturen. De vergadering stemde in met dit gedrag.
Afgelopen jaar organiseerde Ruit het ORPK, om het gemis te compenseren, dat was ontstaan door het wegvallen van het Calco ONPK dat de NBB organiseerde. Het bestuur wil hiermee doorgaan. De vergadering was het hiermee eens.
Edwin legde uit hoe de afgelopen tijd de gang van zaken op de clubavond is geëvolueerd om aan de wensen van de club tegemoet te komen. Zo spelen we nu in één groep, maar toch ingedeeld op sterkte. In het schema zit de mogelijkheid om meer te gaan viertallen en dat zal de komende tijd verder uitgewerkt worden. Bob Lijesen heeft hier ook ideeën over en die zal hij met Edwin delen.
Bij de rondvraag bracht Nico de bekerwedstrijden ter sprake. Hij wil weer het eerste Elffersteam leiden. Edwin leidt het NBB-bekerteam. Gezocht werd nog een captain voor het tweede Elffersteam. Machteld meldde zich daarvoor als captain.
Karin,vroeg of er wat aan de verlichting van de fietsparkeerplaats kon worden gedaan. Nu is het daar aan het eind van de clubavond erg donker. Het bestuur zal dit met Het Witte Huis opnemen.
Om vijf over acht sloot Maria de vergadering.
Penningmeester Pieter lichtte vervolgens het financieel jaarverslag toe. Het seizoen is afgesloten met een positief saldo van circa 1200 euro. Bovendien is de reservering voor servicekosten vrijgevallen. Dit alles leidt tot een positief eigen vermogen van 600 euro. Gert gaf als kascommissaris zijn goedkeuring aan het financieel jaarverslag. Het is goed gebruik om na een paar jaar de kascommissie te vervangen. Rudolf gaf aan Gert te willen opvolgen en dat werd door de ALV met applaus begroet.
De penningmeester stelt voor om de contributie met 10 euro te verlagen naar 60 euro. Dit zou volgens hem voldoende moeten zijn om de reserve van 600 euro in stand te houden. Peter Eskens stelde voor om de contributie van 70 euro te handhaven en het meerdere uit te geven aan meer leuke dingen. Dit voorstel werd aan de vergadering voorgelegd en met 20 stemmen tegen en 14 stemmen voor verworpen.
Het bestuur vroeg wederom dispensatie aan voor de statutaire regel dat bestuursleden na 5 jaar moeten aftreden. De vergadering verleende deze dispensatie. Volgend jaar zal het bestuur netjes volgens de regels aftreden. Hoewel het bestuur dus gewoon aanbleef, gaf het te kennen dat er ruimte is voor aanvulling en dat geïnteresseerden zich kunnen melden bij de voorzitter.
Sinds anderhalve maand spelen we op de clubavond vaak in één groep, maar dan wel naar sterkte ingedeeld. Het bestuur peilde de mening van de leden en die was overwegend positief. Arno gaf aan ook wel eens tegen spelers van een ander niveau te willen spelen en het bestuur zei toe dat er ook regelmatig avonden georganiseerd zullen worden met een willekeurige indeling. Denk bijvoorbeeld aan de feestdrives.
Zoals jullie in Bridge hebben kunnen lezen wordt de toekenning van meesterpunten nu door de NBB gekoppeld aan het gebruik van het NBB-rekenprogramma. Het bestuur stelt voor om hierin mee te gaan, dat kost het minste administratieve rompslomp. We krijgen dan meesterpunten voor de resultaten op onze clubavond, maar het kost de club al gauw 100 euro per jaar. De vergadering verleende hieraan zijn fiat, maar met de aantekening dit na een jaar te willen evalueren.
Hannie en Gert hebben zich aangemeld voor de lustrumcommissie, die gaat werken aan een sprankelend lustrum in de eerste helft van 2010. De ledenvergadering begroette deze ondernemingszin met applaus. Wil je ook helpen het lustrum te organiseren of heb je leuke ideeën ervoor, meld je dan bij Maria.
Het bestuur zocht nog wat mensen voor de hulp-TC. Hiervoor meldden zich Joke, Josine, Rini en Marijke.
Het bestuur zocht ook een notulant voor de biedbekerfinale en vond die in de persoon van Dominique.
Ook dit seizoen willen we weer grootscheeps aan de landelijke bekerwedstrijden meedoen. We denken aan een NBB-bekerteam, een hoofdklassebekerteam en twee Elffers-teamsteams. Het bestuur zocht daar captains voor en Nico en John & Joke meldden zich daarvoor aan. Het bestuur is blij met zoveel ondersteuning.
Het lijkt erop dat de ONPK dit seizoen geen doorgang zal vinden. Daardoor vallen een paar data vrij in onze bridgekalender. Het bestuur overweegt een ORPK te organiseren, dat zal bestaan uit 3 of 4 voorronden en een finale. Ook wil het bestuur een paar bevriende verenigingen uitnodigen voor een bekerwedstrijd.
Bij de rondvraag merkte Peter Eskens op dat het jeugdlidmaatschap dat op de agenda stond nog niet behandeld was. Dat deed de voorzitter alsnog. De ALV stemde met grote meerderheid in om het jeugdlidmaatschap in te voeren: leden t/m 25 jaar betalen voortaan hun leeftijd in euro’s aan contributie.
Om tien over acht sloot Maria de vergadering.
Om kwart voor acht opende Maria de vergadering. Het bestuur vindt dat Ruit een goed jaar achter de rug heeft, maar wil graag van de leden horen hoe die daarover denken.
Pieter gaf vervolgens een toelichting op het financiële jaarverslag. Als bijzonderheden meldde hij dat hij een voorziening heeft getroffen voor de servicekosten, waarvan het steeds maar onduidelijk is hoeveel die bedragen. Het Witte Huis komt heel laat met een specificatie. Er waren geen kosten meer voor het clubblad. Pieter vindt de site en de mail handigere media om de leden te informeren. Maar was er wel een post van 186 euro bestuurskosten. Daarvan is de TC een keertje uit eten geweest. Uiteindelijk leverde het seizoen 2007-2008 een overschot van 125 euro op. Dat is gebruikt om het negatieve eigen vermogen wat te verminderen. Pieter legde vervolgens een begroting voor het nieuwe seizoen voor, die uitging van een ongewijzigde contributie (70 euro). Die werd aangenomen. Als kascommissie trad dit seizoen voor het eerst Gert op. Hij ging akkoord met de financiële verantwoording en werd voor een tweede termijn benoemd.
Volgend agendapunt was een evaluatie van de uitlegavonden. In grote meerderheid vindt de vergadering deze voor herhaling vatbaar. Edwin gaf aan dat het programma tot en met juni al aardig vol zit, maar dat daarna zeker plaats was voor een paar uitlegavonden. Jacqueline Oranje vroeg hoe het zat met de thema-avonden. Die zou ze ook graag weer eens op het programma zien. Deze zijn ook met een uitlegavond te combineren. Het bestuur zegde toe aan deze wensen gevolg te willen geven.
Het bestuur polste vervolgens de vergadering over de spelvorm op de clubavonden: paren, butler of viertallen. De vergadering gaf aan ook de viertallenvariant leuk te vinden. Nu is nog een nadeel dat dan de spelverdelingen en uitslagen niet op de NBB-portal verschijnen, maar gezien de belangstelling zal het bestuur aan een oplossing hiervoor gaan werken.
We zijn in het afgelopen seizoen steeds vaker in twee groepen gaan spelen, vooral omdat de opkomst voor een groep te groot is. Het bestuur verwacht echter tijdens de viertallencompetitie een lagere opkomst waarbij het spelen in één groep wel mogelijk zal zijn. Het bestuur vroeg daarom aan de vergadering of die er voorkeur aan gaf om ook dan in twee (kleine) groepen te spelen. De meerderheid stemde voor één grote groep.
Ruit vindt het altijd leuk om aan de landelijke bekertoernooien mee te doen. Daarvoor zijn echter wel captains nodig. Na enig aandringen maakte Thilo de eerste onhandige handbeweging en werd als captain aangenomen. Ook Edwin en YungYang stelden zich beschikbaar en, na de vergadering, het koppel John & Joke. Het bestuur zal naar aanleiding hiervan een NBB-team, een hoofdklasseteam en enkele Elffersbekerteams bij de bond aanmelden.
Het bestuur is uitgenodigd voor het lustrum van Himbuv, maar is die dag verhinderd en zoekt nog iemand om Ruit aldaar te vertegenwoordigen. Na afloop van de vergadering werd Albert daartoe bereid gevonden.
Ook wees het bestuur nog op een aantal aanstaande externe activiteiten, zoals de districtsparencompetitie en café-viertallentoernooien op 8 (Jordaan) en 9 (Nijmegen) november.
Om acht uur sloot Maria de vergadering.
Om tien voor acht opende Maria de vergadering. Ruit heeft een goed seizoen achter de rug, met een groeiende belangstelling voor de clubavond, een groeiend aantal leden en 14 teams in de competitie. Daar is het bestuur heel blij mee en het bestuur hoopt dan ook weer een mooi seizoen tegemoet te gaan.
De ledenvergadering verleende het bestuur dispensatie voor de artikelen 11.2 en 18 van de statuten. Het bestuur blijft zodoende bestaan uit Maria Pel (voorzitter), Edwin de Ruiter (secretaris) en Pieter Schermers (penningmeester).
Pieter lichtte het financiële jaarverslag toe. Het boekjaar 2006-2007 werd afgesloten met bescheiden overschot (ruim 300 euro). De penningmeester vindt dat een goede zaak, omdat het tekort aan eigen vermogen daardoor teruggebracht kon worden van een kleine 1700 euro naar ruim 1300 euro. De penningmeester wil het tekort verder terugbrengen en stelde dan ook voor om de contributie ongewijzigd te laten. De vergadering ging hiermee akkoord.
Wim Boonstra heeft nu drie jaar de kascommissie gedaan. Hij wordt penningmeester van het district en om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen, is het beter als hij opgevolgd wordt. Gert Leuven stelde zich onder applaus kandidaat.
De clubavonden worden voller en we zijn dan ook steeds vaker in twee lijnen gaan spelen. Dat zullen we ook in het komende seizoen steeds vaker gaan doen.
Ruit wil ook graag veel bekerteams opstellen. Het moeilijkste daarvan is nog het vinden van captains. Dus verzoekt Edwin aan vrijwilligers om zich bij hem te melden.
Ruit heeft de afgelopen jaren de districtsdamesparen georganiseerd. Het bestuur hoorde geluiden dat de deelnemers liever niet op vier opeenvolgende donderdagavonden zouden spelen. Dit werd vanuit de vergadering bevestigd. Maria zal dit aan Erika Noord (de DCL) doorgeven.
Ruit heeft vorig seizoen bij Himbuv de nederlagenbeker gewonnen. Het bestuur heeft Himbuv uitgenodigd om deze beker op 4 oktober terug te komen veroveren, maar daar tot op heden nog geen reactie op ontvangen. Mocht dat alsnog gebeuren, dan zal Pieter een mailing doen uitgaan om een team op te trommelen.
Bij de rondvraag kwam het rookbeleid aan de orde. Er wordt de laatste tijd weer vaker in de speelzaal gerookt, een kentering, want het ging het laatste jaar eigenlijk steeds beter. Maria riep op om dit bij de bestuursleden te melden, dan zal het bestuur hier tegen optreden en/of wel het probleem bij de pachters aan de orde brengen.
Mieke maakte van de gelegenheid gebruik om een aantal nieuwe meesters hun meesterpuntenspeldjes uit te reiken. Wim vroeg of Ruit niet vaker meesterpunten kon uitreiken. Edwin vond het zonde om daar geld aan te spenderen. Ook is het een hoop administratieve rompslomp en het lijkt erop dat de meeste leden niet zoveel om meesterpunten geven.
Maria sloot om vijf over acht de vergadering, zodat nog een volledige clubavond kon worden gespeeld.
Maria opende om 19u45 de vergadering.
Pieter lichtte het financiële jaarverslag toe. Het boekjaar 2005-2006 werd afgesloten met een forst tekort (ruim 1100 euro). Voornaamste oorzaak daarvan was een onverwachte naheffing die RUIT in maart kreeg van de verhuurder van ruim 600 euro, omdat de m.n. stookkosten en schoonmaakkosten van Het Witte Huis hoger waren dan oorspronkelijk begroot. Deze kosten worden over de bridgeclubs, de tennisclubs en de pachter (Paul & Roos) omgeslagen. Bovendien betroffen deze kosten het seizoen 2004-2005. De verhuurder verwachtte wel dat de kosten over 2005-2006 (die in maart 2007 moeten worden betaald) lager zullen uitvallen, maar het leek Pieter goed hier toch een behoorlijk bedrag voor te begroten, te meer daar deze kosten een seizoen achter lopen en het dus netter zou zijn daarvoor ook een reservering te treffen. Het contributievoorstel van 70 euro werd met grote meerderheid aanvaard. Gerard maakte zich zorgen dat deze verhoging wellicht niet voldoende zou blijken en riep op de club te sponsoren (door ruitbonnen in te leveren) en/of meer sponsors te werven. Maria opperde de mogelijkheid om in gesponsorde clubshirts te spelen. Dat plan oogstte slechts bescheiden bijval.
De ledenvergadering had geen problemen met de feiten dat de vergadering formeel wat te laat was uitgeschreven en dat het bestuur eigenlijk al te lang niet is afgetreden. Het bestuur ook niet.
Wat de clubavonden betreft wilde het merendeel voortgaan met een relaxte 24 spellen per avond in plaats van gestrest 28. Pieter wees erop dat er tegenwoordig 28 spellen worden voorgedupliceerd en dat het paren vrij staat de niet gespeelde spellen alsnog na afloop te spelen. Edwin meldde nog dat wanneer we straks weer gaan viertallen, het de snelleren ook altijd vrij staat 7 spellen per ronde te spelen in plaats van 6.
Wat betreft een voorkeur voor het al dan niet spelen in lijnen waren slechts enkelen die daarover een oordeel wilden uitspreken. Men was het eens met het plan van het bestuur om de komende maanden wat vaker te experimenteren met het spelen in lijnen.
Over het gevoerde rookbeleid (op competitie-avonden niet roken, op de clubavond alleen achter de bar) was men in het algemeen tevreden.
De club wil in april weer de damesparen van het district organiseren. Mieke stelde zich beschikbaar als wedstrijdleider.
Maria opperde het plan om voor de NBB bekertoernooien een derde Elffersteam aan te melden, daar was niet zoveel animo voor, laat staan een bekercaptain. We hebben nog tot 15 oktober om dat te beslissen.
Het district experimenteert dit seizoen met een feestelijke competitiestart op 5 oktober in de Bijlmer. Een leuk initiatief, alleen jammer dat dat op een donderdag is. We verwachten daarom een lage opkomst voor de clubavond, misschien een goede gelegenheid om eens 28 spellen te spelen.
Maria sloot om 5 over 8 de vergadering.
Om 19u50 opende Maria de vergadering.
Pieter lichtte het financieel jaarverslag 2004-2005 toe. Details daarvan vind je in nummer 65 van De Langste Adem. Er was een recordverlies van ruim EUR 700 geleden, met name door de geringere opkomst tijdens de verbouwing en de kosten van het lustrum. Pieter stelde voor de contributie te verhogen naar EUR 60. Dit voorstel werd aanvaard. De begroting 2005-2006 is dan zoals gepubliceerd in De Langste Adem.
Pieter lichtte de IMP grote clubactie toe, daarmee kan de club een extra zakcentje verdienen.
Daarna werden de plannen van het bestuur voor de clubavonden besproken:
RUIT heeft een emailadres geopend waarop je bericht kunt achterlaten als je je wel wilt aanmelden, maar bang bent niet precies op tijd te komen. De TC-ers kunnen op de computer in de zaal de mailbox en met de berichten rekening houden. Het adres is ruitbridge@yahoo.com (later vervangen door ruitbridge@gmail.com). Hier kun je ook het verzetten van competitiewedstrijden doorgeven.
In lijn hiermee streeft RUIT ernaar www.ruitbridge.nl in te richten als adres voor de website.
We peilden de belangstelling onder de leden om de oude printer over te nemen, maar hieruit kwam geen voor de penningmeester bevredigend bod naar voren.
Om 20u20 sloot Maria de vergadering.
Op 30 september werd de algemene ledenvergadering gehouden. Vanwege de parencompetitie was de opkomst niet groot, 20 leden. Ook de voorzitter verdedigde de belangen van RUIT in de competitie. Pieter viel voor haar in en opende om 19u45 de vergadering. Dat is ook de tijd waarop we de clubavonden weer willen laten beginnen.
Pieter lichtte het financieel jaarverslag 2003-2004 toe. Er was het afgelopen seizoen een overschot, m.n. door de grotere opkomst dan vorige jaren, waardoor meer startgelden konden worden geïnd. De club heeft nu weer een positief eigen vermogen. Het bestuur denkt dit voor het a.s. lustrum te gebruiken. Bij de behandeling van de begroting 2004-2005 viel de hogere zaalhuur op, reden waarom het bestuur voorstelde de contributie te verhogen van EUR 50 naar EUR 55. Dit voorstel werd unaniem aangenomen.
Rian en Yvonne hebben 3 jaar de kascommissie gedaan en willen graag deze eer eens aan een ander gunnen. Wim Boonstra stelde zich kandidaat en werd meteen voor een jaar beëdigd.
Pieter vertelde voorts over de verbouwplannen.
Wat betreft het niet-roken: In de zaal zullen we tot het eind van het bridgen niet roken.
In de nieuwe zaal kunnen we meer bridgers kwijt, we roepen iedereen dus op de club te promoten en vrienden en kennissen mee te nemen. Een mogelijkheid de clubavond te versterken is een samenwerking met het roemruchte ABC. Die heeft nu nog zo’n 16 leden, twee competitieteams (2e divisie en hoofdklasse), maar geen clubavond. Besloten werd om ABC eens uit te dagen voor een bekerwedstrijd en hun speelgelegenheid op / deelname aan onze clubavond aan te bieden.
Dit jaar vieren we ook ons lustrum. Als verbetering t.o.v. vorige keer zou Rian graag de mogelijkheid zien om slaapzalen te mijden, evt tegen extra kosten. Er waren geen aanmeldingen om te helpen organiseren. Deze wens vond bijval.
De reglementen van de bekerwedstrijden zijn aangepast, in die zin dat de NBB-rating een grotere rol speelt voor de speelgerechtigheid. Voor onze club komt het erop neer, dat iedereen die landelijk competitie speelt, niet in de Hoofdklasse of Elffersbeker mag uitkomen en de anderen wel. Alleen Peter van Montfoort en Els mogen niet meer in de Elffersbeker uitkomen, voor Els zal de club dispensatie aanvragen. De club is van zins een NBB-bekerteam, een hoofdklassebekerteam en 1 of 2 Elffersteams aan te melden, maar daarvoor zijn wel captains nodig. Die meldden zich nog niet.
Op de rondvraag meldde Pieter, dat we tegen geringe vergoeding gebruik kunnen maken van de dupliceermachine van Het Witte Huis, wanneer we zelf dupliceren vervelend vinden. De leden vinden dupliceren echter geen bezwaar. Mogelijk dat de dupliceermachine weer in de picture komt als de clubavond over meerdere lijnen verspreid zou moeten worden.
Om 20u05 sloot Pieter de vergadering.
Het belangrijkste punt was de mogelijke verhuizing naar Het Witte Huis (HWH) aan het IJsbaanpad, waar een Amsterdamse bridgesociëteit opgezet gaat worden. Het bestuur had de opzet, de voorgeschiedenis, de voor- en nadelen al eerder op een rijtje gezet, op de club uitgedeeld, in het clubblad gezet en op de mail. Het bestuur was blij dat zo veel leden (43) de moeite hadden genomen naar de ALV te komen dan wel anderszins van zich hadden laten horen.
Iris wilde graag nog even van het bestuur de situatie horen, waarop Maria de brief samenvatte en Pieter een toelichting gaf. Desgevraagd toonde het bestuur een lichte voorkeur voor verhuizen. Daarop vroeg het bestuur aan de leden om reacties.
Guido meldde dat het voor Lydia natuurlijk een domper zou zijn als RUIT er weg zou gaan.
Els vroeg of ook andere opties in overweging waren genomen. Het bestuur meldde dat het zelf niet naar derde alternatieven op zoek was gegaan en, mocht HWH niet doorgaan, ook het liefst in Lydia zou blijven. Het bestuur heeft het laatste jaar wel nauw contact onderhouden met US, dat uit East of Eden weg wil en diverse andere gelegenheden heeft overwogen. East of Eden werd nog als locatie geopperd, maar gezien het feit dat US daar weg wil, leek dat niet erg opportuun.
Mieke was bang dat RUIT in de grote ruimte van HWH verloren zou gaan. De huidige plannen van HWH voorzien in een verbouwing, waarbij o.a. een gesloten kamer zal komen en een schuifwand in de speelzaal. Maar hoe dit concreet zal uitpakken is nog niet duidelijk. Wel is het de bedoeling dat HWH ook een toernooi kan herbergen, oplettende lezers hebben wellicht al een HWH-toernooi in de Bridge zien staan. Pieter schetste de kip-ei situatie: Aan de ene kant willen we graag zekerheden voordat we over een verhuizing beslissen, aan de andere kant kunnen we niet over dit soort wensen meepraten als we niet een duidelijke intentie tonen ook naar HWH te komen.
Ook kwam de eigen identiteit van RUIT in geval van HWH ter sprake. RUIT lijkt daar de enige rookvrije club te worden. De club wordt toch voornamelijk gevormd door de mensen en dat zal niet snel veranderen. Maar aan de andere kant zal de band met de andere clubs (HOK, ABK, wellicht ook US en Schoppen Uil) nauwer worden, doordat een aantal zaken dan gezamenlijk gerealiseerd kan worden.
Zowel blijven in Lydia als het HWH project zijn omgeven door onzekerheden. Het bestuur twijfelt niet aan de goede intenties van de kopers van HWH.
Het bestuur peilde hoeveel leden naar RUIT kwamen, omdat het handig in de buurt was (8) en hoeveel er zouden opzeggen vanwege een verhuizing (2). Daarna werd de verhuizing in stemming gebracht. De stemming was 23 voor verhuizen, 8 neutraal en 16 tegen. (4 leden stemden per volmacht, 2 voor, 1 neutraal, 1 tegen).
Er komt vast ook overleg met de andere clubs over verdere invulling. Het bestuur peilde wie van de leden belangstelling hadden daaraan mee te doen. Jan L en Nico meldden zich.
Daarna stond ook het financieel jaarverslag op de agenda, zoals verspreid in het clubblad. Dit werd goedgekeurd, mits de kascommissie (Rian & Yvonne) geen ongerechtigheden ontwaart.
De voorzitter sloot de vergadering om 20u30.
Maria opende om 19u50 de vergadering.
De penningmeester kreeg het woord voor het eerste onderwerp: het financiële jaarverslag. Dit was al gepresenteerd in de vorige Langste Adem. Intussen was het ook door de kascommissie (Rian en Yvonne) goedgekeurd. Ook de begroting, gebaseerd op een contributie van 50 euro ondervond geen kritiek. De kascommissie werd voor nog een jaar herbenoemd. Alleen toen de ALV hoorde van de vele etentjes die daarmee gemoeid waren, oordeelden enkelen dat de kascommissie niet voor al te lange tijd uit dezelfde personen diende te bestaan. Maar er dienden zich vooralsnog geen tegenkandidaten aan.
Onder w.v.t.t.k. werd de rating ter sprake gebracht. In het algemeen was er weinig commentaar op de dynamiek van de rating (of je op één avond snel of langzaam door de ratinglijst heen kunt schieten). Wel vond een meerderheid het jammer dat een aantal plaatsen in de ratinglijst bezet werden door leden die die plaats niet meer verdedigden. Een optie om ratingaftrek te geven bij niet opkomen, is niet ideaal, immers dan zakken mensen die weinig komen naar een dusdanig laag niveau dat zij te weinig handicap krijgen wanneer ze wel weer eens meedoen. Vervolgens kwam de gedachte op het alleen opnemen van trouwe bezoekers in de ratinglijst. Tot dusver verschijnen alleen de leden in de ledenlijst. Kees S. stelde voor als extra criterium, dat je het laatste jaar minsten 10 moet hebben meegedaan. De huidige software kan dit niet automatisch berekenen, maar het bestuur stelde als praktische oplossing voor, om periodiek, zeg 1x per kwartaal de lijst te herzien van degenen die in de rating komen, d.w.z. die in het jaar voorafgaand aan de peiling, minstens 10x op de club zijn geweest. Dit voorstel werd in stemming gebracht en met een ruime meerderheid aangenomen.
Het bestuur vroeg de leden ook regelmatig een steentje bij te dragen aan het opruimen van de zaal. Het blijkt immers steeds weer dezelfde groep leden te zijn die de mouwen even opstroopt. Toch geldt ook hier: Vele handen maken licht werk.
Om 20u15 sloot Maria de ALV en kon de kerstdrive beginnen.
Op 14 juni was onze jaarlijkse ALV. Besloten werd:
Het financiële jaarverslag goed te keuren,
De kascommissie: Rian & Yvonne te herbenoemen,
De begroting 2001 2002 in een aparte “financiële ALV” in september te bespreken,
De informeel al bestaande Technische Commissie, bestaande uit Gijs, James, John, Ton en YungYang, ook officieel te benoemen,
Te werken aan spelverdelingen en frequentiestaten op onze site.
De Algemene Ledenvergadering werd bezocht door 36 leden. Een verslag:
Pieter opende om 19u50 de vergadering.
De penningmeester licht de financiën toe. Het boekjaar 1998/1999 (zie De Langste Adem 29) is door Ton van de kascommissie onderzocht en in orde bevonden. Om te voorkomen dat de jarenlange samenwerking tussen penningmeester en de kascommissie te nauwe banden veroorzaakt, wordt een nieuwe kascommissie geïnstalleerd, want twee kandidaten melden zich spontaan aan: Rian & Yvonne. Voor het lopende seizoen verwacht de penningmeester lichte intering op de reserves. Dat laat zich gemakkelijk verklaren door het lustrum. De contributie zal, bijzondere omstandigheden daargelaten, komend seizoen gelijk blijven (100 gulden of 45 euro).
De club maakte verder groei door en telt nu zo’n 65 leden. Ook de opkomst op de clubavond groeit gestaag (+15%). RUIT heeft 8 competitieteams, waarvan RUIT 2 ruim kampioen is geworden. Voor de rest veel nèt niet: RUIT 1 (5 IMPen te kort voor het kampioenschap), de Niet-roken-beker: 3 IMPen te kort voor de finale en de Elffers-beker: 5 IMPen te kort.
We kijken terug op een heel geslaagd lustrum. Veel dank aan Gijs.
De Internet site is door Jeroen verder vorm en inhoud gegeven en wordt nu wekelijks grondig bijgewerkt. Onlangs is de 1000e bezoeker geregistreerd. Is die aanwezig? Nee, misschien is het ook geen RUIT-lid. Nr 1001 dan? Nee, de eerste achterhaalbare is Patrice, die krijgt de prijs: een fles wijn.
John & YungYang zijn geslaagd als TCL-A. Proficiat!
Samenstelling bestuur. De voorzitster wil na 4 jaar aftreden. Het bestuur heeft een nieuwe kandidaat op het oog, maar ook Rian wil een kandidaat naar voren schuiven. Maar omdat beide kandidaten dezelfde blijken te zijn, hoeft er niet gestemd te worden: Maria wordt benoemd.
De vergadering vraagt het bestuur de tijd strikter te hanteren. Dat betekent: op tijd beginnen en strikte rondetijden. Edwin vraagt iedereen dan ook om zich voor 19u45 in te schrijven. Zeker in het viertallenseizoen is het moeilijk latere aanmeldingen nog in te delen. En ook vraagt Edwin om met vier minuten op de klok niet meer aan een nieuw spel te beginnen. Het is helemaal geen ramp om een spel over te slaan: Je krijgt dan je eigen gemiddelde. De vergadering vindt dat verbale straffen voor tijdoverschrijding voldoende moeten zijn.
Een aantal leden willen in de viertallenperiode meer butleren. Na stemming wordt besloten afwisselend te viertallen en te butleren. Uit praktische overwegingen wordt dit geen strikte alternering, maar viertallen bij een even aantal tafels en butleren bij een oneven aantal.
Een voorstel om de parencompetitie in meerdere lijnen te spelen, haalt het niet.
De vergadering verzoekt de leden zoveel mogelijk hun systeemkaarten te overleggen.
Op verzoek van Patrice komt een individueel kampioenschap op de agenda.
De meeste leden vinden de ratings leuk.
Het bestuur gaat op zoek naar een 3 à 4 leden die in een Technische Commissie (TC) willen plaatsnemen. De bedoeling is dat die worden opgeleid om een clubavond te kunnen leiden. Ook zal de TC enkele malen per jaar bijeenkomen om de invulling van de clubavonden door te spreken.
Er is behoefte aan een cursus op, zeg, 1e klasse niveau. Wellicht is het handig dat samen met een of meer andere clubs te doen. Er meldde zich (nog) niemand om de organisatie van zo’n cursus op zich te nemen.
In september komen weer een paar themadrives. Geopperde thema’s zijn: slembieden (twee sterke handen tegenover elkaar), sterk tegenzitten (twee sterke handen naast elkaar) en af/tegenspelproblemen uit boekjes. Het bestuur gaat hiermee aan de slag.
Meld je wensen voor de viertallencompetitie zo snel mogelijk bij Edwin, dan kan hij zich alvast over de teamsamenstelling buigen. Edwin moet de teams op 1 augustus aan het district doorgeven, dus dat is de uiterste deadline.
Voor de bekerwedstrijden willen we aan een kant zo sterk mogelijke teams, aan de andere kant ook zoveel mogelijk leden de kans geven mee te doen. De vergadering besluit, dat de opstelling van een team in principe gelijk blijft, ook wanneer sterkere speelgerechtigde spelers met hun team uitgeschakeld zijn. Verder zal het bestuur een enquête-formulier verspreiden waarop iedereen kan aangeven voor welke beker(s) hij belangstelling heeft en of hij het captainship op zich wil nemen. Aan de hand daarvan zal het bestuur, samen met de potentiële captains een optimale indeling samenstellen.
Wat betreft de datum van de ALV: Voor de financiën is een vergadering in september handiger, dan kun je de begroting nog goedkeuren voordat het seizoen is afgelopen. Voor competitiezaken is een ALV in mei/juni handiger. We zullen in het najaar een korte financiële vergadering beleggen.
Op verzoek van Patrice, zullen we in de viertallencompetitie de scoreformulieren van de NBB gebruiken.
Om 20u40 sloot Maria de vergadering.
De financiën: Het boekjaar 1997-1998 rapporteerde de penningmeester al in De Langste Adem van september 1998. Daaraan viel slechts toe te voegen dat deze cijfers inmiddels door de kascommissie (Jan Hessels en Ton) in orde zijn bevonden. De kascommissie werd herbenoemd. Het lopende boekjaar (1998-1999) verwacht de penningmeester een bescheiden overschot, mede dankzij de sponsoren. Ook is het materiaal fors uitgebreid: printer, klok, computer, speelkaarten en biddingboxen, mede dankzij de ING Bank. Daar kunnen we wel even mee vooruit. Voor het komende boekjaar (1999-2000) kan, behoudens bijzondere omstandigheden, de contributie omlaag naar zo’n 100 gulden. De penningmeester sprak als streefcontributie 40 Euro uit.
De bridgeprestaties: De wedstrijdleider nam het woord en meldde dat weer een viertal meer (7) mee deed aan de viertallencompetitie. De prestaties waren niet je dat, maar daar wordt aan gewerkt. Ook verzoekt de wedstrijdleider alle viertallen-plannen en -roddels aan hem te melden, zodat hij daar met het maken van de opstellingen zo goed mogelijk op kan inspelen. Coaches melden zich aan en de cursus was (nog net) van start gegaan. De twee bekerteams presteerden weer beter dan vorig seizoen. Voor volgend seizoen is genoeg animo voor een derde twaalftal, maar wie wil dat aanvoeren? Eventueel eens een team in de Elffersbeker.
De club is in kwantiteit en kwaliteit verder gegroeid: Inmiddels heeft RUIT rond de 60 leden. Vorig seizoen bezochten 1800 personen de clubavond; dit seizoen worden het er meer dan 2000. Ofwel: de gemiddelde opkomst steeg van circa 8 tafels vorig jaar naar 9 à 10 nu. De clubcompetitie voelde dit jaar aan als een volwaardige competitie, waarin de betere spelers verwoed streden om het kampioenschap.
Het kader: Het bestuur heeft nog steeds behoefte aan mensen die een aantal activiteiten willen organiseren. In dat kader werden benoemd: Jeroen als Internet sitemaster en Maria en Guido in de redactie van de Langste Adem. Maar wie wil eens de bosdrive of een andere feestdrive organiseren?
Plannen voor het komende seizoen: In of rond september komen er weer één of twee thema-avonden (gewezen werd op de uiterst succesvolle multi-avond van afgelopen seizoen). Komend jaar gaat RUIT het eerste lustrum vieren. Het bestuur gaf enige vage hints over grootse festiviteiten en meldde terloops dat ook een deel van de financiële reserves hiertoe kunnen worden aangewend. Enthousiaste organisatoren meldden zich nog niet aan.
Rondvraag: Patrice deed het verzoek eens een robberavond te organiseren. Een snelle stemming toonde dat daar wel enig animo voor was. Van de RUIT-bibliotheek (leden lenen boeken aan leden) wordt tot dusver slechts mondjesmaat gebruik gemaakt.
Aan het eind van de avond werd aan Laura een prijs uitgereikt ter gelegenheid van het schenken van het 10.000ste drankje.
De vergadering van 1998 staat met 1u25 nog steeds te boek als de langste ledenvergadering aller tijden. Dit waren de belangrijkste punten:
Uitnodigingen voor drives e.d. worden op de clubavond op een tafel tentoongespreid.
De financiën van seizoen 1996-1997, zoals gepresenteerd in nummer 12 van De Langste Adem, zijn door de kascommissie (Jan en Ton) in orde bevonden. Het lopende seizoen (1997-1998) verwacht de penningmeester quitte of met een draagbaar verlies af te sluiten. Voor het komende seizoen (1998-1999) lijkt de contributie op 120 gulden gehandhaafd te worden.
Pieter zal met Lydia wat gaan doen aan de verlichting.
Mieke en Arjan hebben ideeën om de loopbriefjes voor de viertallen te verduidelijken en zullen die uitwerken.
Het bestuur wil voor het komend seizoen meer nadruk leggen op verbetering van het spelpeil. Overleg met de leden leidt tot de volgende plannen:
Alleenkomers: Arthur constateert dat er in vergelijking met twee jaar geleden minder mensen alleen op de clubavond komen. Gevolg: deze alleenkomers worden vaker teleurgesteld en blijven daardoor een volgende keer weg. Dus weer minder alleenkomers, ofwel een vicieuze cirkel. Daarom een oproep: ben je een keer alleen, kom vooral wel! Het is heel leerzaam met anderen dan je vaste partner te spelen.
Toelating: Niet elke bezoeker die dat vraagt wordt meteen lid. Als beleid houdt het bestuur een proeftijd van één maand aan, waarin door de leden beoordeeld kan worden of de proevers redelijkerwijs in de club passen.
De ledenvergadering vraagt om een strakker tijdschema, zodat er na afloop meer tijd is om spellen te bespreken. Dit schema houdt in dat om kwart voor acht de inschrijving wordt gesloten. Personen of paren die zich daarna pas bij de wedstrijdtafel melden kunnen misschien nog wel meedoen, maar dat kan niet worden gegarandeerd. Het is ook mogelijk je bij Edwin op te geven als standaard-meespeler. In dat geval wordt je altijd ingedeeld, tenzij je je hebt afgemeld. Opgeven en afmelden kan ook telefonisch op 6003618 tot donderdag 19u00 of eventueel door naar Lydia te bellen. Verder zal de wedstrijdleider zal een speeltempo van een half uur voor vier spellen aanhouden. De vergadering geeft in ruime meerderheid voorkeur aan het instellen van (kleine) straffen, wanneer dit tempo niet wordt gehaald. Deze straf bedraagt 10% in een parenwedstrijd en 3 IMPen bij butler of viertallen en zal worden toegekend aan beide paren, tenzij het ene paar te kennen geeft dat het andere paar geen blaam treft.
Tijdens de rondvraag verzoekt de vergadering in het vervolg zo sterk mogelijke bekerteams op te stellen.
Mochten er nog oudere ledenvergaderingen zijn geweest, dan zijn de verslagen daarvan nog niet boven water gekomen.
Op 2e kerstdag is Ruit gesloten, maar tussen kerst en oudjaar organiseren HOK en US Uil het...
Het Open Ruit Paren Kampioenschap is weer van start gegaan en de eerste voorronde is ditmaal...
De Algemene Ledenvergadering heeft begin oktober besloten om de contributie voor dit seizoen te...